Den här hösten har vi fått den stor äran att köra skräddarsydd utbildning i Photoshop för IKEA:s fotografer och 3D-artister. Sedan ett tag tillbaks ingår båda yrkesgrupperna i samma avdelning på IKEA Communication som bland annat producerar alla bilder till deras katalog och webb. Dessa får nu lära sig smarta knep för färkorrigering med lager, makron och mycket annat som gör arbetet i Adobe Photoshop smidigt.
IKEA är av våra äldsta kunder. I slutet av av 1980-talet började Ulrik att arbeta med digital retusch av IKEA:as bilder, detta som anställd på Grafia som på den tiden var ett av Sveriges främsta pre-pressföretag. Detta var innan Photoshop fanns! Under 1990-talet byttes Hell Chromacom-systemet på Adobe Photoshop på Mac och Ulrik fortsatte att göra retuscher och färgkorrigeringar åt IKEA till 1900-talets slut (ja det låter som det var historisk tid).
När IKEA gick över från att fotografera på film till att fotografera digitalt så hyrde de in Ulrik som rådgivare för att kvalitetssäkra bildproduktionen. Det var ju bekvämt att få hjälp av någon som redan hade djup kunskap om vad som krävs för att bilderna ska bli bra även i djuptryck på enkla papperstyper. I samband med detta började Ulrik att utbilda IKEA:s anställda fotografer i Photoshop.
Just i med den långa kundrelationen så känns det extra kul att återigen få komma tillbaks till Älmhult för att vidareutbilda både fotografer och 3D-artiser. Ja du kanske inte visste det, men idag är det en hel del av katalogens bilder som aldrig varit i närheten av en kamera. De är helt datorgenerade. Men även dessa bilder kräver finjusteringar i photoshop för att förstärka stämningar och skapa en levande bild. För även om man går från film vida digitalkamera till helt virtuella bilder så krävs samma kunnande för att få en riktigt bra och säljande bild oavsett om den ska visas på webben eller tryckas i nästan 200 miljoner kataloger.