Vad är en invigning eller premiär utan fotograferna som ger besökarna extra uppmärksamhet redan vid entrén? Tänk då om man kunde ta eventfotografering ett steg längre. Tänk om gästerna även kunde få med sig ett paket med mingelbilder och just sina porträtt i godispåsen när de lämnar premiärfesten?
När Visutech invigde sina nya lokaler så hade vi riggat upp en portabel fotostudio i entrén. Ulrik tog porträttbilder på alla gäster när de anlände. Dessutom tog Ulrik och en av Visutechs anställda massor med mingelbilder under dagen. När gästerna gick fick de en rejäl presentpåse med bland sitt eget porträtt och mingelbilder.
Visutech säljer digitala tryckpressar (HP Indigo) och system för variabeldatatryck. Så de ville visa att de lever som de lär. Att deras teknik fungerar även mitt under sin egen invigning. Detta är också ett utmärkt sätt att visa vilken fantastisk bildkvalité som går att få på tryck i en HP Indigo, fast med en helt annan hastighet än till exempel bläckstråleskrivare. För här ser besökarna att inget är tillrättalagt, det är inte speciellt utvalda demobilder utan en bild som är producerad här och nu.
Hur fungerade det rent praktiskt? Jo när gästerna registrerade sig fick de en lapp med streckkod. När de kom till den portabla fotostudion så tog Ulrik först en bild av ansiktet ihop med streckkoden. Sedan tog vi den riktiga porträttbilden. Kameran var utrustad med ett trådlöst nätverkskort och bilderna skickades till Visutechs server. Med hjälp av streckkoden kopplades bilderna ihop med databasen över registrerade besökare. När bilderna trycktes producerades även en namnlapp till godispåsen. På så vis blev det enkelt att lämna ut rätt påse när gästen lämnar kalaset.
Det här var tredje gången som vi gjorde liknande projekt ihop med Visutech. Tidigare har vi haft studio i deras mässmontrar och då har alla mässbesökare fått fotograferas sig gratis. Även då har bilderna skickats direkt från kameran till tryckpressen via en layoutserver som automatiskt skapat kalendrar, skolfotopaket mm. Fem minuter senare har de kunnat hämta sina färdiga bildpaket i andra ändan montern.
De roligaste med det här upplägget är att se minen på besökarna när de frågar om vilken tid de ska komma tillbaks för att hämta bilderna. ”Komma tillbaks, ja om fem minuter”. En annan kul och lite överraskande effekt för att vara en fackmässa var att i slutet av dagen dök många upp med sina familjer. Det får sägas vara ett gott betyg när man ringer sin partner och ber dem åka till mässan med barnen för att fixa nya familjeporträtt!
Som fotograf är den här typen av uppdrag en utmaning. Dels måste tekniken fungera. Det krävs noggrann ljussättning och finjustering av kamerans färginställningar innan eventet. Bilden måste bli perfekt redan i kameran, det finns ju ingen manuell bildbehandling i Photoshop som räddar dig. Eftersom alla bilder skickas direkt gäller det att hålla nere mängden extra exponeringar. En skolfotograf tar i regel tre exponeringar per barn. Men här vill vi bara ta en enda, och eftersom Visutech intresse är att visa hur bra det kan bli är även den psykologiska säljaspekten i form av ett bra porträtt där man fångat ett bra ansiktsuttryck viktigt.
Det har blev lite av en tävling med sig själv att hålla nere antalet extra bilder och samtidigt fånga portätt som får besökarna att visa upp det för alla andra och tipsa om Visutech monter. När vi första gången visade upp konceptet i Danmark tog vi nästan 800 portättfoton och nästan 200 gruppbilder, men bara 140 extra bilder.